+38 098 079 69 73   +38 (044) 288 5075    Open Policy Foundation

Новини

  • news-photo
  • news-photo
  • news-photo
  • news-photo
  • news-photo
  • news-photo
  • news-photo
  • news-photo
  • news-photo
  • news-photo
  • news-photo
  • news-photo

Освіта – потужний інструмент для реінтеграції дітей та молоді з ТОТ

16/12/2021 17:38

У Святогірську на Донеччині завершився форум «Освіта для молоді з ТОТ: результати 2021- обрії 2022», організований ГО «Фонд «Відкрита політика» спільно з Міністерством освіти і науки України за підтримки проєкту USAID «Демократичне врядування у Східній Україні». 

 

У заході взяли участь 46 освітян з Донецької, Луганської, Кіровоградської, Житомирської, Херсонської областей та Києва, які працюють зі школярами та студентами з тимчасово окупованих територій - вчителі дистанційної освіти, керівники та відповідальні особи приймальних комісій, освітніх центрів «Донбас/Крим-Україна», та викладачі підготовчих курсів для абітурієнтів з ТОТ. А також консультанти Урядової та регіональної гарячих ліній з питань освіти для мешканців ТОТ, представники районних, міських та управлінь освіти громад,  представники громадських організацій, які працюють з молоддю з ТОТ та прифронтової зони.

 

Триденний освітній марафон, який проходив у змішаному режимі – офлайн та онлайн, був прсвячений обговоренню результатiв вступної кампанії-2021 для дітей з ТОТ, аналізу її успіхiв та проблем, а також окресленню перспектив та завдань на 2022 рік. 

 

За словами Світлани Кретович, завідувачки відділом освіти і науки Директорату з питань внутрішньої та гуманітарної політики Офісу Президента України, кількість абітурієнтів, які вступили через освітні центри «Донбас/Крим-Україна», цього року збільшилася – послугою скористалися 2083 особи. Загалом, за роки роботи освітніх центрів 12 367 дітей з тимчасово окупованих територій та прифронтової зони вступили до українських вишів. 

 

«Право на освіту – одне з базових прав людини. Я тішуся тим, що з 2016 року ми працюємо над тим, щоб забезпечити реалізацію цього права для дітей з ТОТ. Я вдячна громадським організаціям, які долучилися до створення та організації нової моделі – освітніх центрів «Донбас/Крим-Україна». На шляху було безліч викликів, які нам вдалося разом подолати», – зауважила Світлана Кретович.

 

Тетяна Сiдашева, директорка Департаменту освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації, теж відвiдала форум: «Дякую за можливість обговорити з безпосередніми учасниками освітньої програми для дітей з ТОТ кроки, які ми повинні зробити для того, щоб допомогти дітям отримати українську освіту. Спільними напрацюваннями ми можемо допомогти в реінтеграції окупованих територій. Саме через дітей ми можемо доводити спроможність і силу, яка є в Україні та в національній освіті.  Ми можемо, ми працюємо і ми доводимо кожен день». 

 

На форумі також говорили про необхідність створення штатної одиниці керівника освітнього центру. «Ми працюємо з Міністерством фінансів над питанням включення посади керівника освітнього центру до штатного розкладу вишів. Має бути окреме фінансування цієї посади, адже це допоможе не тільки додати ефективності роботі освітніх центрів, але й забезпечити тяглість усієї системи. Погодьтеся, коли за відсутності оплати цієї роботи кожен раз функцію керівника освітнього центру доручають іншій людині, це шкодить системі. Це ж питання стоїть по адміністратору ЄДЕБО», – зазначив Віталій Носок, державний експерт Головного управління вищої освіти і освіти дорослих Директорату фахової передвищої, вищої освіти Міністерства освіти і науки України. 

 

Ірина Жданова, виконавча директорка Фонду «Відкрита політика», зазначила, що створення штатних одиниць - це дуже добра і обнадійлива новина, а вирішення цього питання є дуже важливим. «Це не такі великі кошти для держбюджету, але система була б ефективнішою. Я знаю дуже багато випадків, коли керівники та працівники освітніх центрів стають фактично родиною дитині з ТОТ, яка приїжджає вчитися на підконтрольну територію. Це людина, з якою можуть контактувати батьки за необхідності, яка може підтримати студента, допомогти, порадити. Тому, звісно, потрібно, щоб ця штатна одиниця була передбачена в структурі вишу», – наголосила Ірина Жданова. 

 

Під час роботи Освітнього кафе команди працювали над створенням дорожніх карт комунікаційної кампанії для вступу-2022 та розробкою документів, спрямованих на мінімізацію викликів, пов’язаних з дистанційним навчанням дітей з ТОТ. Учасники обмінялися кейсами успішних історій та помилок, які траплялися протягом вступної кампанії, та подiлилися історіями, пов’язаними з професійними тривогами та хвилюваннями.  

 

«Вірю, що робота з реінтеграції ТОТ, зокрема, й освітньої, буде продовжена. Адже є синергія людей, які вірять, що у дітей, які мешкають на тимчасово окупованих територіях, є майбутнє, та допомагають їм. Посмішки студентів, які приїхали з тимчасово окупованих територій, їх перші досягнення у навчанні – це те, що надихає далі працювати і викладатися на повну», – поділилася враженнями Олена Горлова, керівник освітнього центру «Донбас-Україна» Горлівського інституту іноземних мов. 

 

«На форумі ми не тільки навчалися, а й мали змогу обговорити дуже серйозні речі для нашого суспільства. Представники освіти зібралися для того, щоб вирішити найболючішу проблему – війни і миру. Ми частково її вирішуємо, реінтегруючи дітей до українського простору», – упевнений Анатолій Погорєлов, директор Слов'янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 13 Слов'янської міської ради Донецької області. 

 

У ході спільної роботи учасники створили документи, які стануть у нагоді при стратегічному плануванні майбутньої вступної кампанії та сприятимуть удосконаленню програми освіти для дітей з тимчасово окупованих територій. Так, для закладів вищої освіти сформовано деталізовану комунікативну дорожню карту медіакампанії «Вступ-2022 для мешканців ТОТ». Важливо, що при її розробці було враховано регіональний зріз потреб вишів та виклики, з якими стикнулися учасники вступної кампанії-2021 (закриті КПВВ, перепони, пов’язані з карантином, проблеми абітурієнтів з мовною та психологічною адаптацією тощо). З огляду на вказані виклики учасники форуму напрацювали конкретні пропозиції, які дозволять вишам більш ефективно інформувати про освітні можливості закладів та планувати роботу освітніх центрів у 2022 році. Для закладів середньої освіти учасники створили установчі документи, появи яких вже давно потребують школи, що здійснюють дистанційне та екстернатне навчання школярів з ТОТ. Це методичні рекомендації для вчителів початкової, базової і профільної освіти, програма розвитку дистанційної освіти для дітей з тимчасово окупованих територій та програма навчально-психологічної адаптації і підготовки до ЗНО для учасників підготовчих курсів і школярів з ТОТ, які отримують освіту на підконтрольній території дистанційно.  

 

Учасники форуму вже отримали усі напрацьовані матеріали та мають можливість використовувати їх у щоденній роботі. Крім того, Фонд «Відкрита політика» надав представникам закладів освіти, громад та місцевих громадських організацій, які працюють з дітьми та молоддю з ТОТ, інформаційні продукти для вступної кампанії-2022, створені Фондом та Міносвіти за підтримки USAID – постери та листівки з інформацією про умови вступу за спрощеною процедурою, детальною інструкцією щодо дистанційного навчання в українських школах та контактами Урядової та регіональної гарячих ліній. 

 

 «Я все більше упевнююся, що освіта дітей з тимчасово окупованих територій має бути винесена на рівень міжнародних переговорів. Можу сказати, що освітяни на місцях роблять все можливе і навіть більше. Тому саме на часі підтримати ваші старання на державному рівні – стратегічною, системною роботою», – зазначила Ірина Жданова.