+38 098 079 69 73   +38 (044) 288 5075    Open Policy Foundation

Новини

  • news-photo
  • news-photo
  • news-photo

2083 мешканця тимчасово окупованих територій вступили цього року через освітні центри «Донбас/Крим-Україна»

02/11/2021 14:21

2 листопада 2021 року відбулася пресконференція Міністерства освіти і науки України та ГО «Фонд «Відкрита політика»: «Підсумки вступної кампанії до українських ЗВО з тимчасово окупованих територій Донбасу та Криму у 2021 році». 

 

Організатором пресконференції є Фонд «Відкрита політика» спільно з Міністерством освіти і науки України за підтримки проєкту USAID «Демократичне врядування у Східній Україні».

 

За словами міністра освіти і науки України Сергія ШКАРЛЕТА, з початку роботи освітніх центрів «Донбас/Крим-Україна» вдвічі збільшилася кількість вступників з тимчасово окупованих територій до українських закладах вищої освіти. 

 

– Якщо 2016 року до українських ЗВО вступили 1008 студентів, то вже 2021 року – 2083 студенти, – зауважив міністр.

 

 За результатами вступу у 2021 році найбільш привабливими для вступників через освітні центри «Донбас-Україна» стали такі заклади вищої освіти: Східноукраїнський національний університет ім. Володимира Даля (152 особи), Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» (124 особи), Харківський національний університет ім. Каразіна (91 особа), Луганський національний університет ім. Тараса Шевченка (89 осіб), Горлівський інститут іноземних мов державного вищого навчального закладу «Донбаський державний педагогічний університет» (85 осіб). 

 

У п’ятірку ЗВО з зарахування вступників через освітні центри «Крим-Україна» потрапили: Таврійський національний університет ім. Вернадського (49 осіб), Херсонський державний аграрно-економічний університет (37 осіб), Київський національний університет ім. Тараса Шевченка (34 особи), Національний технічний університет «Київський політехнічний інститут» ім. Сікорського (21 особа), національний медичний університет ім. Богомольця (12 осіб). 

 

Також Сергій ШКАРЛЕТ підкреслив, що цього року спостерігається зменшення кількості дзвінків на Урядову гарячу лінію з питань освіти для мешканців тимчасово окупованих територій. 

 

– Я впевнений, що це було обумовлено широкою інформаційною кампанією для вступників з ТОТ. Люди частіше отримували необхідну загальну інформацію з інших джерел і тому менше зверталися на спеціалізовану гарячу лінію. І за ці результати дуже вдячний усім нашим партнерам, – підкреслив Сергій ШКАРЛЕТ. 

 

За словами директорки державної установи «Урядовий контактний центр» Ольги ХОЛОМЄЄВОЇ, цього року на урядову гарячу лінію для вступників з ТОТ надійшло понад 5 тис. дзвінків. Найбільша кількість дзвінків (56%) надійшла анонімно, тобто без вказання регіону, звідки телефонує додзвонювач. На 2-му місці – Донецька область, на 3-му – Луганська, на 4-му – Київ. 

 

– Також хочу ще раз підкреслити, що цьогоріч ми не тільки на сайті Міністерства освіти й науки, але й на сайті «Доступна освіта» розмістили віджети для можливості консультування у чатах нашими фахівцями. Цьогоріч під час вступної кампанії надійшла велика кількість запитів в чати Міносвіти– понад 20 тисяч. Щомісячно надходить близько 80 звернень у чатах сайту «Доступна освіта». При цьому найбільша кількість запитів надійшла у липні – у розпал вступної кампанії. Тобто інформування в чатах пріоритетне для молоді. Телефонні дзвінки – це вже більше для батьків, старших родичів. Молодь більше спілкується в чатах. Цю історію потрібно продовжувати. На сайті «Доступна освіта» ми залишаємо ці чати для консультування, яке відбуватиметься цілодобово та увесь рік, - поінформувала Ольга ХОЛОМЄЄВА.  

 

Виконавча директорка Фонду «Відкрита політика» Ірина ЖДАНОВА презентувала соціологічного опитування «Вступна кампанія-2021: досягнення та перешкоди», яке за підтримки проєкту USAID «Демократичне врядування у Східній Україні» провели у вересні та жовтні цього року. В опитуванні взяли участь 262 респонденти: студенти з ТОТ, які вступили до закладів вищої освіти, вчителі та викладачі, які працюють з учнями/студентами з тимчасово окупованих територій, представники освітніх центрів «Донбас/Крим-Україна», керівники підготовчих курсів, відповідальні секретарі приймальних комісій. 

 

За словами Ірини ЖДАНОВОЇ, на питання «Чому ви обрали шлях здобуття освіти в Україні», 68% опитуваних студентів відповіли, що мотивацією є більші перспективи на гідне життя, високі шанси на працевлаштування та можливість продовжити навчання за кордоном. 

 

Основними проблемами, що виникли під час вступу, студенти назвали недостатнє знання української мови, одночасне завершення термінів прийому до університету та отримання результатів додаткової сесії ЗНО, допит з «підвохом» при перетині КПВВ на непідконтрольному боці, нарахування штрафу на кордоні навіть за наявності запрошення від освітнього центру. 

 

На початку навчання основною складністю назвали психологічну адаптацію та недостатнє знання української мови. Одночасно понад 70% відповіли, що найбільше потребують допомоги у навчанні. При цьому дві третини студентів оцінили роботу освітніх центрів на найвищий бал і 9 із 10 опитаних респондентів сказали, що систему вступу через ОЦ не потрібно змінювати. 

 

– Це маркери, на які потрібно звернути увагу закладам освіти під час наступної вступної кампанії, – зауважила Ірина ЖДАНОВА. – Загалом, звичайно, кількість цьогорічних вступників через освітні центри надзвичайно надихає!Адже вона, зокрема, свідчить і про ефективність інформаційної кампанії.  За роки роботи Освітніх центрів вже більше 10 тис абітурієнтів з ТОТ і прифронтових районів стали студентами українських вишів через спрощену процедуру вступу. 

 

Виконавча директорка Фонду «Відкрита політика» повідомила, що під час дослідження 89% респондентів-студентів відповіли, що інформації щодо вступу було достатньо. Дещо не вистачало даних щодо процедури подання документів, кількості бюджетних місць, можливості отримання стипендії та подальшого працевлаштування. Основними комунікаційними каналами для більшості опитаних студентів були: «сарафанне радіо» (понад 40%) – поради друзів, знайомих, родичів; сайт і соцмережі  Міносвіти, сайт «Доступна освіта» і соцмережі Фонду «Відкрита політика», поради вчителів дистанційної школи, сайти освітніх центрів, банери на КПВВ. 

 

– Разом з тим, найменше охоплення у якості комунікаційних каналів дали «Укрзалізниця», залізничні вокзали, транспорт, телебачення, – підкреслила Ірина ЖДАНОВА. – На ці дані соцдослідження також треба звернути увагу, плануючи майбутню кампанію. Загалом, цього року інформаційною кампанією для вступників з ТОТ, яку здійснював Фонд спільно з Міносвіти за підтримки USAID, охоплено понад 1 млн людей. Для інформаційного супроводу вступної кампанії-2021 Фонд спільно з МОН і УКЦ  створив понад 40 рекламних продуктів. Це банери, постери, інфографіки, буклети, анімаційні, аудіо та відеоролики. Окремо працювали групи амбасадорів. Це студенти, які в минулі роки вступили через освітні центри. Вони поширювали на своїх сторінках наші продукти і розповідали ровесникам про позитивний досвід. Створено понад 15 успішних історій, основаних на реальних прикладах. Все це розміщено на сайті «Доступна освіта».  

 

Крім того, соцопитування показало, що більшість дітей до вступу готується самостійно. Тому важливо дати їм інструменти для якісної самостійної підготовки. З огляду на це, на сайті «Доступна освіта» Фонд розмістив онлайн-курси  з підготовки до ЗНО, ДПА з української мови та літератури, історії України, математики. Безкоштовні і без реєстрації.

 

– Цього року ми створили ще один  інструмент доступної освіти – веб-тренажери з підготовки до ДПА/ЗНО та онлайн-тести з української мови та математики. Вони вже допомагають не тільки прокачати свої знання, але й психологічно підготуватися до тестування, – наголосила Ірина ЖДАНОВА. 

 

Також важливо, що крім Урядової гарячої лінії працювала й регіональна гаряча лінія в Краматорську,  консультанти Фонду відповідали на звернення у месенджерах. Досягненням цього року є те, що Фонд спільно з УКЦ на сайті «Доступна освіта» запустили віджет – онлайн-чат Урядової гарячої лінії. 

 

Як зауважила Ірина ЖДАНОВА, Фонд «Відкрита політика» вже розпочав інформаційну кампанію для абітурієнтів з ТОТ на 2022 рік.

 

– Адже саме зараз абітурієнти роблять свій вибір та розпочинають активну підготовку до вступу, – зауважила виконавча директорка Фонду. – Спільно з МОН Фонд розробив  інформаційні продукти для майбутньої вступної кампанії: постери «Вступ 2022 за спрощеною процедурою», «Дистанційна освіта 2021/2022 для дітей з ТОТ», аніма- та аудіоролик «Дистанційна освіта 2021/2022 для дітей з ТОТ», який транслюватиметься на «Українському радіо». Наостанок хочу озвучити найбільш цінний для нас результат опитування студентів. Третина опитаних студентів вже при вступі визначилася з тим, що своє майбутнє бачить тільки в Україні!  Недарма символом інформаційної кампанії наступного року ми обрали телескоп, який дивиться в Україну. 

 

Розповідь мами вступника. Імена змінено з метою безпеки.

 

Оксана, мешканка Донецька: 

 

“Про спрощену процедуру вступу до українських вишів дізналися завдяки «сарафанному радіо», потім знайшли інформацію в Інтернеті. Син Ігор навчався дистанційно в школі на підконтрольній території, тож атестат про загальну середню освіту отримав. І ЗНО складав. Але результати ЗНО дуже довго не приходили. Щоб перестрахуватися, чекаючі результати ЗНО, поїхали складати іспити через освітній центр. Вже там, отримали й результати ЗНО. 

 

Дуже приємно, що у освітньому центрі нас підтримали та консультували на всіх етапах. В результаті син вступив на бюджет. Зараз більш менш адаптувався, з однокурсниками та сусідами по гуртожитку має хороші стосунки.  

 

Я дуже задоволена. Свого часу я не вірила в можливість спрощеного вступу, а тепер і знайомих, які запитують мене, запевняю: «Якщо ви вважаєте, що ваша дитина має навчатися в Україні, то обов’язково спробуйте вступити через освітній центр, це дійсно працює». 

 

Контактна особа: Аліна Логвиненко, (063) 114-28-21, 

e-mail: a.logvinenko@openpolicy.org.ua