+38 098 079 69 73   +38 (044) 288 5075    Open Policy Foundation

Новини

news-photo

Блог на Lb.ua: Вступна кампанія без держзамовлення: кому вигідно і на кому заощаджуємо

17/07/2017 14:26

18 липня 2017р. Держзамовлення на навчання бакалаврів, молодших спеціалістів Мінфін досі не затвердив.

Цього року коледжі не встигли набрати студентів на навчання на базі 9 класів, адже на момент коли закінчився термін прийому документів, остаточного обсягу держзамовлення все ще не було. Варто зауважити, що сюди вступають діти з малозабезпечених родин, для них питання: є чи немає бюджетні місця - основне.

Крім того, через державну систему технікумів, коледжів, ПТНЗ підлітки не тільки здобувають професію, а й соціалізуються в освітньому закладі. Під наглядом педагогів.

Скорочуємо державну систему - заощаджуємо кошти по цій статті. Проте, чи Мінфін і Мінекономіки робили замовлення на дослідження прорахунків, як це вплине на витрати на утримання закладів пенітенціарної системи?

Чи в Мінфіні є прорахунки на скільки збільшиться рівень злочинності серед підлітків? Ранньої вагітності? Зростання наркоманії, інших проявів асоціальної поведінки підлітка, якому батьки не можуть дати іншим чином середню освіту та професію. Ми ж вже скорочуємо державну мережу шкіл ІІІ ступенів. Відсутність держзамовлення на молодших спеціалістів автоматично збільшить видатки на фінансування колоній. Утримання одного підлітка в колонії сьогодні становить в середньому 84 грн. в день і орієнтовно - 30 660 на рік.

У коледжах вартість навчання від 5 до 20 тис. грн. на рік, згідно інформації про вартість контрактного навчання. Відповідно, видатки на навчання за рахунок державного (та/чи комунального) бюджету одного підлітка в технікумах, коледжах будуть приблизно такі ж. 5-20 тис. грн. Це в рази менше ніж 30 тис. грн. То хіба утримання підлітка в колонії вигідніше для держави, ніж фінансування навчання одного студента в коледжі чи ПТНЗ?... І яким чином зростання підліткової злочинності вплине на інвестиційний клімат в країні?...

Чи ця ситуація додає довіри до нашої вітчизняної освіти? Не такої вже й поганої, між іншим. Ми втрачаємо абітурієнтів, які масово їдуть в Польщу вже навіть після 9 класу, де їм пропонують навчання у т.ч. і безкоштовне, та гарантовані робочі місця. Чи є макроекономічні розрахунки, як відтік абітурієнтів з України в Польщу обернеться для вітчизняної економіки в перспективі - 7, 14, 21 років? Якщо ми говоримо про європейські механізми фінансування, давайте ставити спочатку питання про європейські стандарти стратегічного (короткострокового і довгострокового) планування. Про аналіз ризиків і можливостей внутрішніх і зовнішніх.

Фонд «Відкрита політика» пропонує розробити альтернативні держзамовленню механізми фінансування, АПРОБУВАТИ їх як державний експеримент на прикладі різних внз, птнз (державної, комунальної, інших форм власності). А після цього, з врахуванням результатів апробації ВПРОВАДЖУВАТИ НА РІВНІ ВСІЄЇ КРАЇНИ. Оголосивши зміни ДО ПОЧАТКУ вступної кампанії. Пропонуємо також іншим громадським організаціям активно долучитись до відстоювання права на рівний доступ до освіти, у т.ч. громадянам , які мешкають в Криму та на Донбасі. Інакше реформи в Україні будуть повною профанацією. І нічого не досягнуть, окрім ризику громадянського протистояння, подальшого розчарування владою та розгойдування суспільства.

Повний текс доступний за посиланням