+38 (068) 024 5169  +38 (044) 279 0096        Інформація про літні сесії Міжнародної Зеленої Школи

Новини

news-photo

Ірина ЖДАНОВА: «У питанні освіти для дітей з ТОТ потрібно чітко розуміти, який функціонал має виконувати держава, а який – громадські організації»

23/07/2021 17:28

Виконавча директорка Фонду «Відкрита політика» Ірина ЖДАНОВА взяла участь у онлайн-дискусії «Студенти з тимчасово окупованих територій в українських ЗВО: що впливає на вступ та інтеграцію», яку проводив аналітичний центр Сedos. Під час дискусії були презентовані результати дослідження про фактори впливу на інтеграцію студентів з ТОТ та обговорені супутні питання, зокрема, щодо того, як держава, університети та громадські організації можуть полегшити інтеграцію дітей, які навчаються в українських закладах освіти. 

 

Ірина ЖДАНОВА розповіла про досвід роботи Фонду у сфері адвокації та реалізації освітніх можливостей для абітурієнтів з тимчасово окупованих територій, зокрема, в рамках проєкту «Доступність освіти для студентів з непідконтрольних уряду територій (підтримка державної гарячої лінії)» за підтримки проєкту USAID «Демократичне врядування у Східній Україні». 

 

За її словами, зону відповідальності інституцій необхідно розділити на кілька рівнів. 

 

– Перший – геополітичний. Безумовно, тут ключову роль грає Російська Федерація, яка чинить спротив тому, щоб абітурієнти з тимчасово окупованих територій вступали до українських закладів освіти. Тому що освіта – це фактор, який формує цінності, зрештою, й пріоритети виборця, – зауважує Ірина Анатоліївна. –  Росія як країна-агресор, що не може змиритися з незалежністю України, а також окупаційна влада тимчасово непідконтрольних територій Луганської та Донецької областей дуже гостро на це реагують. Гібридна війна триває і потрібно чітко усвідомлювати, що це елемент геополітики й площина міжнародних переговорів, у тому числі, на платформах ООН у Нью-Йорку та в рамках тристоронньої контактної групи у Мінську.  

 

Ефективну роботу на другому, національному рівні Ірина ЖДАНОВА вбачає неможливою без міжвідомчої координації. 

 

– Ми вже кілька років ініціюємо створення міжвідомчої комісії при Прем’єр-міністрі. На жаль, це питання й досі не вирішене, – говорить виконавча директорка Фонду «Відкрита політика». – В результаті маємо розбалансованість, відсутність єдиної дієвої програми, непрозорість в деяких питаннях, зокрема, щодо розподілу бюджетних коштів, які мають спрямовуватися на освітні програми для дітей з ТОТ. Врешті решт велика кількість громадських організацій змушена перебирати на себе функціонал міністерств – МОН, МРТОТ, МКІП. Мене з 2015 року запитують, чому Фонд «Відкрита політика» робить те, над чим має працювати МОН. Так, у питанні освіти для дітей з ТОТ потрібно чітко розуміти, який функціонал має виконувати держава, а який – громадські організації. Але я маю чітку відповідь: якщо в часи війни держава на це не здатна, нехай це робить громадська організація. Це питання лежить у площині національних інтересів.

 

Третій рівень – регіональний. Характеризуючи його, Ірина ЖДАНОВА окреслює ризики, пов’язані з політизацією освітніх процесів.   

 

– Сьогодні в умовах децентралізації дуже багато повноважень віддали на місця, відповідно, до плюсів розвитку самоврядування додаються очевидні мінуси. Ми знаємо політичну ситуацію на Донбасі, коли перемогу на виборах отримують проросійські партії, фактично, формуючи місцеву політику. Відповідно, виникають непоодинокі ситуації переслідування проукраїнської позиції як вчителя, так і загалом навчального закладу викликає спротив шляхом скорочень, оптимізації навчального закладу, проведення непрозорих конкурсів, коли незручних директорів прибирають з посади, – наголошує Ірина ЖДАНОВА. – Підсумовуючи, хочу сказати, що для взаємодії державних інституцій та громадського сектору потрібна фахова дискусія, з урахуванням досвіду та з повагою до кожного партнера. Моєю великою мотивацією  залишається синергія в дії. Я вірю, що рекомендації Фонду будуть внесені до дослідження Сedos, що рано чи пізно з’явиться міжвідомча комісія і ми будемо на паритетних засадах працювати на те, щоб допомогти абітурієнтам з тимчасово окупованих територій.