+38 098 079 69 73   +38 (044) 288 5075

Новини

news-photo

Освіта для непідконтрольних територій: прес-конференція в Укрінформі

06/09/2019 15:13

28 серпня в УНІА «Укрінформ» відбулася прес-конференція «Освіта для непідконтрольних Уряду України територій». Учасники: Ірина ЖДАНОВА – керівник ГО «Фонд «Відкрита політика», засновниця Міжнародної зеленої школи, координатор Громадянської платформи з реформування наукової сфери в Україні; студенти університетів, які вступали за спрощеною процедурою через Освітні Центри “Донбас-Україна” Донецької, Луганської областей (через Skype-зв’язок).

 

Під час заходу було презентовано попередні підсумки вступної кампанії, результати роботи “гарячої лінії” Фонду ”Відкрита політика” а також освітні  потреби, виклики, стратегічні пріоритети і конкретні рішення в забезпеченні доступу до якісної освіти громадянам, які постраждали від війни. 

 

Одночасно із першим дзвоником цього року має припинити роботу гаряча лінія з питань освіти Фонду “Відкрита політика”.   Це єдиний національний кол-центр з питань освіти в цілому. В Міністерстві освіти не працює гаряча лінія протягом року. Вона працює лише на період вступної кампанії. Останні 4 роки спільно з Фондом Відкрита політика. І це єдина гаряча лінія, яка консультує з питань освіти тих наших громадян, які постраждали від війни. За 4 роки роботи прийнято понад 41 тис. дзвінків. З них понад 6 тисяч зі Сходу та 1,5 тис. з Криму.

 

 

 

Цього року під час вступної кампанії прийнято рекордну кількість дзвінків зі Сходу. За 1,5 місяці - це понад 1,5 тисячі дзвінків на гарячу лінію Фонду “Відкрита політика”, яка працювала спільно з Міністерством освіти за підтримки ЮНІСЕФ. Втричі більше ніж минулого року.

 

 

З 2016 вона фінансується за підтримки ЮНІСЕФ, 3 місяці цього року коли було припинено фінансування, вона працювала за підтримки Агенства США з міжнародного розвитку. З березня запрацювали гарячі лінії в департаментах освіти  в Краматорську та Сєвєродонецьку. Одночасно статистика показує, що вони приймають лише біля 15 відсотків дзвінків.

 

Організатори закликали нову владу, партнерів Українського освітнього кластеру не знищити здобутки. Внести зміни в нормативно -правові документи, які дозволять запрацювати національному кол-центру та, одночасно, знайти можливість продовження її роботи після 1 вересня.

 

  Освітні центри “Донбас-Україна”, “Крим-Україна”, гаряча лінія, інформаційна кампанія,  дистанційна освіта - це ті успішні проекти, які потрібно новій владі спільно з громадянським суспільством, бізнесом вивести на новий рівень. В цьому році Фонд “Відкрита політика” спільно з МОН та Міністерством інформаційної політики підготували та розповсюдили на КПВВ, в Укрзалізниці ін. більше 35 тисяч екземплярів друкованої продукції. Цього року відеоролики транслювались на 588 моніторах Укрзалізниці, постери розміщено в 69 поїздах, 966 вагонах. З березня на всіх КПВВ спільно з Держприкордонслужбою розміщено банери, покрокові інструкції. Оновлено сайт Доступна освіта, де є гугл-мапа з контактами Освітніх Центрів та шкіл з дистанційним навчанням, відеоуроки без реєстрації, акумульована вся інформація з питань освіти. 

 

Головними викликами залишаються бойові дії а також відсутність дієвої координації між різними гілками влади для прийняття рішень. На думку організаторів, новий Уряд і нові концепції будуть швидко сформовано. Важливо при цьому не знищити здобутки, створити Міжвідомчу комісію в Кабінеті міністрів за участі центральних органів влади МОН, МінТОТ, МІП, МВС, Держприкордонслужба, Укрзалізниця, парламентарів, представників Всеукраїнської  ради церков, ключових експертів з громадянського суспільства. Має бути стратегія і національна державна програма із забезпечення доступу до освіти громадянам, які постраждали від війни на Сході і анексії Криму. Проте головне, потрібно активізувати неформальні зв’язки по горизонталі.

 

На прес-конференції було презентовано позицію Фонду “ВІдкрита політика” стосовно стратегії Українського Освітнього Кластеру на наступні 5 років та Гуманітарних потреб 2020 (OCHA ООН).

 

Для ефективної дистанційної освіти і неформальної освіти молоді потрібно підвести оптоволоконний кабельний інтернет в кожну школу і в кожен молодіжний центр на Сході. Кожного року збільшується кількість тих, хто навчається дистанційно , на екстернаті. За даними департаменту освіти Луганської області, на екстернаті навчається  817 школярів, на дистанційній формі - 251. В Донецькій області - втричі більше. Потрібно побудувати нову вишку для забезпечення високошвидкісним оптоволоконним інтернетом, провести якісне дослідження потреб та розробити і пілотувати модель школи, яка здійснює послуги з дистанційного навчання. Важливо продовжити роботу з підготовки вчителів та навчання батьків, щоб вони оволоділи такими  інструментами дистанційного навчання як смартфони, знали і вміли використовувати дружні для користувачів платформи, додатки (в тч WhatsApp), потрібно гейміфікувати освітній простір і зробити його привабливим для сучасних школярів. Важливо підготувати якісні програми з плекання емоційного інтелекту, які наразі відсутні в Україні. Відповідно до Положення про навчання вчителів яке принято 21 серпня ця робота покладається не лише на державні інституції такі як інститути післядипломної педагогічної освіти, а й на громадські організації. Ця робота розпочата Фондом “Відкрита політика” 3 роки тому. За підтримки Посольства Литви в Україні, USAID пройшл навання більше 100 вчителів на базі Міжнародної зеленої школи. А також є й  інші ефективні громадські ініціативи EdERA, Освіторія, ін.

 

Крім дистанційної освіти, до потреб пропонується віднести поновлення документів про освіту, отримання державних документів про освіту мешканцями з непідконтрольних Уряду України територій та районів вздовж лінії зіткнення через Освітні Центри “Донбас-Україна”, “Крим-Україна”. За даними Українського Освітнього Кластеру ООН,   120 тисяч випускників шкіл на НПУТ в 2019 потребують визнання документів про освіту. У 2018   99 тисяч дітей, які потребують визнання документів про освіту. Одночасно, лише 5 відсотків випускників вступають в навчальні заклади України, РФ, інших країн. За даними департаменту освіти Луганської області,  735 абітурієнтів з NGCA, CL Луганщини подали документи в навчальні заклади. Для усунення перешкод, повязаних з неможлиістю якісно підготуватись до здачі ДПА, ЗНО з української мови, літератури, історії Україні потрбіно внести зміни до закону “Про вищу освіту” і відкрити підготовчі відділення із забезпеченням державним замовленням. Та молодь, яка хоче здобувати українську освіту, має бути забезпечена доступом до її здобуття. Одночасно  державний стандарт освіти має бути єдиним для всіх здобувачів.

Інформаційна кампанія має бути системною протягом всього року на національному та місцевому рівнях. Національна гаряча лінія має бути не закрита, а розширена і вийти на новий рівень, працювати.  Потрібні нестандартні рішення ( мережа блогерів, амбасадорів, інформаційні мобільні бригади в районах вздовж лінії зіткнення ін.).

 

Має запрацювати система покриття витрат на трансфер, хостели (кеш/ваучери) на період здачі річного оцінювання, вступної кампанії.

 

Інноваційні відкриті хаби для молоді: must done! На думку Ірини ЖДАНОВОЇ, інноваційні офіси мають працювати не лише в Києві, Львові, Ієрусалимі , а й в Мирнограді, Старобільську, Авдіївці, Верхньоторецькому. ІТ-бізнес працює без кордонів і це та галузь, яка стрімко розвивається в Україні і дає гарантоване робоче місце молодій людині”. Забезпечення робочим місцем на ринку праці 2020-2030 неможливе без інноваційної освіти і soft skills. Фонд “Відкрита політика” пропонує на базі школи/профтехучилища/молодіжного центру/університету/коледжу в місцевій громаді створити  модель інноваційного GREEN STREAM хабу в районах вздовж лінії зіткнення. Це відкритий освітній простір з інтегрованим  STEM/STREAM навчанням та профорієнтацією, з роботодавцями, із змішаною формою  навчання (формальна та неформальна освіта). Розбудова миру та безпеки може початись із припинення вогню, та розвитку інновацій серед молоді. Програма ООН “Молодь. Мир. Інновації” має якнайшвидше почати працювати в Україні. Робота із студентами, які вступили через Освітні Центри ( а таких вже понад 5 тисяч) це важливий напрямок розбудови миру.

Мобільність молоді, табори в різних регіонах за участі дітей молоді з окупованих територій та районів вздовж лінії зіткнення. Досвід Міжнародної зеленої школи в Карпатах  переконливо доводить дієвість розумного відпочинку для родин, дітей, які постраждали від війни і мирних територій. Споглядання зоряного неба в телескопи, дискусії за ватрою, походи в гори і спілкування з вченими і митцями створюють простір, в якому не лише тихо, не чути пострілів, а й неформальний креативний простір довіри. Мають бути розроблені програми і створено мережу таких таборів, де є розумний відпочинок.

 

Потрібні нестандартні креативні рішення, в . ч. спрямовані на діалог поколінь в місцевих громадах. Діти, молодь можуть допомагати літнім людям. Адже вони надзвичайно одинокі і їх гуманітарні потреби не лише пов’язані з водою, теплим одягом і вугіллям на зимовий період. Самотність - це найбільший виклик, коли навколо лунають вибухи. Тому Фонд “Відкрита політика” пропонує Українському гуманітарному фонду підтримати заходи, серед яких організація родинних фестивалей в містечках і селах, наукових вікендів/фестивалей для всієї родини, родинних центрів при школах, молодіжних центрах, родинних медіа-студій.

 

Після презентації освітніх потреб Ірина ЖДАНОВА підсумувала: “Я не вірю в ефективність розбудови миру в просторі VIP-отелей за полірованими столами. Я вірю в ефективність інноваційної освіти та активних відкритих неформальних комунікацій по горизонталі. Це процес - на десятиліття. Закликаю всіх, від кого залежить прийняття рішень не знищити те, що вже розпочали. Об’єднати зусилля і посилити синергію”

 

На прес-конференції виступили  також студенти 1 курсу, які цього року вступили в українські університети через Освітні Центри “Донбас-Україна” та викладачі.

“Цього року у нас збільшилася кількість вступників через Освітній Центр. 177 осіб – звернулися до нашого Освітнього Центру «Донбас-Україна», а 113 осіб – вже стали студентами нашого університету. Минулого року студентів було менше – 95. Але ми ще у вересні чекаємо на абітурієнтів, а також на можливість переведення з контракту на бюджет тих, хто вже вступили”, - В’ячеслав КУДЛАЙ,  керівник Освітнього Центру «Донбас-Україна» Маріупольського державного університету

“Мене звати Гюнель, я закінчила 54 школу екстерном і склала ЗНО, але вирішила вступати через Освітній Центр і одразу пройшла на бюджет. Вступила на філологічний факультет, я майбутній психолог”, - студентка 1 курсу Маріупольського державного університету спеціальності «Психологія» Гюнель, м. Сніжне, Донецька обл

“Я навчалася дистанційно у 29 школі, склала ЗНО і вирішила вступати через Освітній Центр «Донбас-Україна». Одразу на бюджет я не вступила і подала документи на контракт, але потім мені виділили бюджетне місце. И тепер я буду навчатися на міжнародних відносинах”, - студентка 1 курсу Маріупольського державного університету спеціальності «Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії»,  Аміна, м. Сніжне, Донецька область

По-перше, я хотів би сказати, що дуже вдячний Вам за цю можливість вступити до українського вишу. Історія у мене така, що навчався у Донецьку, а коли дізнався про програму «Донбас-Україна» - забрав свої документи і приїхав вступати до Маріупольського державного університету”, - студент 1 курсу Маріупольського державного університету спеціальності «Історія та археологія» Данило, с. Новий Світ, Донецька область

“Я дуже рада, що вступила сюди (ред. –до Луганського національного університету ім. Т. Шевченка, переміщеного у Старобільськ). Я цього дуже хотіла і мені подобається моя спеціальність. Я буду графічним дизайнером. Дуже хочу вивчитися та працювати за спеціальністю”, - студентка 1 курсу Луганського національного університету ім. Т. Шевченка, Ольга, м. Зугрес, Донецька обл.

 

Більше успішних історій студентів можна переглянути на Youtube-каналі Фонду “Відкрита політика” за посиланням: https://www.youtube.com/playlist?list=PLEDiejha8zy7Mn6OJOx98YdDejtZV0f9Y

 

Під час прес-конференції також буде презентовано покрокову інструкцію/дорожню карту «Спрощена процедура вступу до ПТНЗ»: https://dostupnaosvita.com.ua/news/zarahuvannya-na-byudzhet-do-ptnz-trivatime-do-1-zhovtnya та сайт «Доступна освіта» - dostupnaosvita.com.ua

 

Більше інформації: http://openpolicy.org.ua/ та https://dostupnaosvita.com.ua/

 

Повне відео прес-конференції: https://youtu.be/oNwgFPOeirs

ерства освіти:

Канцелярія. Відділ документообігу 044 481 47 63; 044 481 32 21, mon@mon.gov.ua

Загальна середня та дошкільна освіта 044 481 47 69

Професійно-технічна освіта 044 287 82 06

Вища освіта 044 481 32 63, 044 481 32 67

Ліцензування 044 481 32 72

Наука 044 287 89 22

Апостиль +38 044 484 64 45; +38 044 484 64 95

Нострифікація +38 044 486 20 43; +38 044 486 25 43

(Більше - https://mon.gov.ua/ua/ministerstvo/pro-ministerstvo/kontaktna-informaciya).

 

А також на телефони регіональних гарячих ліній у Сєвєродонецьку та Краматорську

Сєвєродонецьк

0 800 50 45 11- Безкоштовно

+38 099 345 20 76,

+38 097 983 65 31

Dostupna Osvita Severodonetsk

 

Краматорськ

0 800 50 45 22 - Безкоштовно

+38 066 113 93 75,

+38 097 904 71 91

Dostupna Osvita Kramatorsk

(https://dostupnaosvita.com.ua/), які Фонд «Відкрита політика» передав до Департаментів Освіти Луганської та Донецької ОДА.

 

Нагадуємо! За 4 роки роботи прийнято понад 41 тис. дзвінків. З них понад 6 тисяч зі Сходу та 1,5 тис. з Криму.

 

Команда Фонду закликає до  діалогу між ЮНІСЕФ, партнерами Українського Освітнього Кластеру та Міністерством освіти і науки задля інтересів дітей, молоді, які мешкають на непідконтрольних Уряду України територіях та в районах вздовж лінії зіткнення, в окупованому Криму.

 

В разі відновлення роботи гарячої лінії відразу буде відразу проведена широка інформаційна кампанія.

 

#доступнаосвіта

#освітукожному