+38 098 079 69 73   +38 (044) 288 5075

Новини

news-photo

Дистанційне навчання в школах – інструмент забезпечення рівного доступу до освіти дітям, постраждалим від конфлікту на сході України

06/07/2017 18:52

В умовах військового конфлікту одним з ефективних інструментів забезпечення рівного доступу дітей до якісної освіти є дистанційна освіта. У Середньостроковий план пріоритетних дій Уряду до 2020 року та до проекту Державної цільової програми відновлення та розбудови миру в східних регіонах України цей напрямок включено.

У Програмі співпраці ЮНІСЕФ з Урядом України на період 2018-2022 рр. також внесена стратегія щодо підтримки плану переходу від реагування в надзвичайних ситуаціях у сфері освіти до системної розбудови спроможності та сприяння національній реформі освітньої галузі.

А чи можлива в сучасних умовах така реформа без дистанційного навчання? І чи забезпечить це права дітей на освіту в Криму і на Донбасі. Школи на контрольованих територіях, які здійснюють дистанційне навчання дітей з неконтрольованих територій, є. Це державні, комунальні школи в Луганській області, в Донецькій області та в інших регіонах.

Є цілий спектр соціальних і гуманітарних проблем у Луганській та Донецькій областях, в окупованому Криму, які перешкоджають дітям із цих регіонів отримати якісну освіту безпечно. І єдино можливим інструментом забезпечення безпечного доступу до української освіти є дистанційна форма, екстернат. Так, кількість учнів з неконтрольованих територій, сірої зони, які навчаються дистанційно (на екстернаті) в школах на контрольованих територіях кожного року динамічно зростає на Сході України.

Фонд «Відкрита політика» за підтримки Посольства Франції провів семінари, тренінги з дистанційного навчання для вчителів Донецької та Луганської областей спільно з Інститутом модернізації змісту освіти (МОН) та департаментом освіти Донецької області 20-22 червня 2017 р. На семінарі були вчителі, директори шкіл, які здійснюють дистанційне навчання (зокрема Кризька ЗОШ Марківського р-ну Луганської обл., школа № 8 м. Краматорськ, школа № 18 м. Бахмут, школа № 13 м. Славянськ, школа № 9 м. Покровськ, Рай-Олександрівська школа Донецької області). Освітяни озвучили бар’єри у впровадженні цієї форми освіти:

- відсутність стратегії впровадження дистанційного навчання в освітній простір України;

- обмеженість знань і навичок з дистанційного навчання у вчителів , недостатність якісних навчальних програм з підготовки вчителів до дистанційного навчання;

- відсутність програм з підготовки адміністрації до управління школою, яка здійснює навчання дітей з неконтрольованих територій;

- відсутність якісного відеоконтенту (уроки по шкільній програмі в цілому, зокрема навчальні матеріали, які відповідають концепції Нова Українська Школа);
- відсутність стійкого інтернету та якісного програмного забезпечення;
- відсутність електронних носіїв із записаними відео-уроками, підручниками, іншими навчальними матеріалами, які можна надавати учням для навчання в режимі офф-лайн;

- потреба у нових комп’ютерах та обладнанні приміщень під нові комп’ютерні класи, особливо в сільських школах (частково вирішена проблема з новими комп’ютерами)»

- відсутність розробленого механізму оплати праці вчителів , які навчають дітей на екстернаті з елементами дистанційного навчання;

- потреба у впровадженні інформаційної кампанії в місцевих громадах, яка б забезпечила доступ до дистанційно освіти дітям із сірої зони та неконтрольованих територій;

- потреба у впровадженні дистанційної освіти в Освітніх Центрах «Донбас-Україна», в які входять не лише університети, а й ліцеї, коледжі, технікуми, профтехучилища, які здійснюють навчання на базі 9 класів.


У Донецькому Інституті післядипломної педагогічної освіти розроблено 2-тижневий курс підготовки вчителів, які надають послуги дистанційного навчання. Цей курс вже пройшла частина вчителів з базових шкіл, які визначені для дистанційного навчання в Донецькій школі.

З відповідними пропозиціями щодо вирішення цих проблем ГО «Фонд «Відкрита політика» звернулись до губернаторів, начальників департаментів освіти Луганської, Донецької, Херсонської областей, Міністерства освіти та науки. 25 травня 2017 р. програму «Вікритий центр дистанційної освіти GREEN STREAM» було презентовано Прем’єр- Міністру України Володимиру Гройсману. Як пілотний проект він почав впроваджуватись в сільських школах Полтавської області. Один з проектів з дистанційного навчання було також надано ЮНІСЕФ в грудні 2016 р. Цими проектами Фонду «Відкрита політика» зацікавились Посольство Японії в Україні, міжнародна організація Internews .

Отже, є необхідність в наданні допомоги Україні у впровадженні дистанційної освіти з боку міжнародних організацій, чиї мандати відповідають забезпеченню рівного доступу до якісної освіти в надзвичайних ситуаціях.

Фонд «Відкрита політика» у співпраці з департаментом освіти та науки Луганської, Донецької областей готові надати відповідний/ні проект/и у разі зацікавленості ЮНІСЕФ та інших учасників Освітнього Кластеру у вирішенні цих проблем.