+38 098 079 69 73   +38 (044) 288 5075    Open Policy Foundation

Новини

news-photo

Від учнів і далі вимагають неможливого: Фонд "Відкрита політика" продовжує адвокацію системи спеціалізованої наукової освіти

15/04/2019 22:40

10 квітня 2019 відбулася ще одна зустріч із заступником Міністра освіти Вадимом Карандієм та директоратом дошкільної і середньої освіти, які розробили проект Стандарту освіти наукового спрямування. Цю зустріч ініціювала керівник Фонду “Відкрита політика” Ірина Жданова.  Були запрошені директор Київського природничо-наукового ліцею 145 Микола Левтик, директор Смілянського науково-природничого ліцею Софія Гнідая (один з авторів статті в ЗУ “Про освіту”) та завуч цього закладу .

 

Учасники висловили занепокоєння, що стандарти, які прописані в проекті документу, неможливо виконати на практиці. Викладач Чернівецького національного університету Юрій Халявка, який активно працює із старшокласниками, так оцінив оновлений документ директорату: “якщо коротко,  то в оновленому документі нічого принципово не змінилося. Від учнів і далі вимагають неможливого”.

 

Учасники робочої зустрічі висловили також занепокоєння, що існує небезпека профанації ідеї. Адже органи місцевого самоврядування вже почали призначати науковими ліцеями певні школи без врахування критеріїв, оскільки не затверджено Положення, науковий стандарт. Одночасно, неможливо спрогнозувати, як запрацюють наукові ліцеї за цими документами. Ліцеї мають мати статус державних, а не комунальних закладів. Ще одним ризиком є філософія стандарту, що викладена в проекті. Якщо вони є обов’язковими для кожного учня, то ліцей повинен взяти на себе зобов’язання, які жоден навчальний заклад не виконає. З огляду на ці фактори є ризики профанації ідеї наукових ліцеїв.

 

Тому учасники Громадянської платформи з реформування наукової сфери після робочої наради підготували нову аналітичну записку з обгрунтуванням наступних пропозицій і надіслали її в Директорат МОН 12 квітня:

 

  1. Документ спростити, зробити лише загальну РАМКУ Стандарту освіти наукового спрямування.
  2. Спільно з МОН розробити пропозиції до інших нормативно-правових документів, законів (зокрема в ЗУ «Про середню освіту») для гармонізації і врахування пропозицій наданих в листі Фонду “Відкрита політика” від 29.03.2019 на ім'я Міністра освіти Лілії Гриневич, першого віце-прем'єр міністра Степана Кубіва, голови РНБО Валентина Турчинова.  Ці пропозиції стосуються цінностей, ментального здоров’я, стартаперства. http://openpolicy.org.ua/civic-platform/news/288/ На робочій зустріч 10 квітня вони в цілому були схвалені Директоратом дошкільної та середньої освіти. Визнано, що вони мають бути нормативно врегульовані в різних нормативно-правових документах.
  3. Провести загальноукраїнський експеримент з метою моделювання (апробації) наукового ліцею/інтернату на основі громадсько-державного партнерства.

Пропозиції

 

  • Для спрощення тексту провести додатковий 1-денний  брейнштормінг з експертами директорату (в т. ч. юристом Н. Сторчак),  з учасниками Громадянської платформи, директорами, завучами -практиками.
  • Залучити юристів МОН, експертів з директорату науки для спільного напрацювання пропозицій в проект Закону про середню освіту, інші нормативні документи з метою врахування пропозицій Фонду “Відкрита політика” стосовно цінностей, ментального здоров’я, стартаперства. Ці пропозиції в цілому були директоратом дошкільної та середньої освіти схвалені на робочій зустріч 10 квітня. Визнано, що вони мають бути нормативно врегульовані в різних нормативно-правових документах.
  • Провести загальноукраїнський експеримент з метою моделювання (апробації) наукового ліцею/інтернату на основі громадсько-державного партнерства:

3.1 Потрібно обрати 4-5  ліцеїв, які стануть адаптаційними центрами. Ліцеї обрати  за наступними критеріями: охоплення напрямками (щоб проекспериментувати різні напрямки), ліцей в столиці, ліцей-інтернат в регіоні, в т.ч. у  важкодоступному, на Сході. Врахувати специфіку доступу обдарованих дітей з окупованих територій, діаспори. Протягом 2-3 років пілотувати. На першому етапі описати діючі вітчизняні моделі . Ознайомитись з моделями наукових шкіл (формальна освіта) у високотехнологічних країнах. Адаптувати міжнародний досвід  в пілотовану ВІТЧИЗНЯНУ модель. Синхронізувати етапи експеримента і взаємодію обраних шкіл. Після періоду пілотування внести зміни в Положення, Рамку наукових стандартві, виписати освітню програму/и.

3.2. В рамках Всеукраїнського експерименту розпочати систему підготовки  вчителів для наукових ліцеїв, як апробацію таких нових нормативно-правових документів як [Рамка] Стандарт[ів] освіти наукового спрямування, Рамка безперервного розвитку вчителів.

3.3 Описати існуючі методики. Ознайомитись зі світовими практиками. На основі цього підготувати ПІЛОТНІ освітні програми. Підручники. Пілотувати їх під час експерименту. УВАГА! це мають робити не вчені з АПН, а практики, які мають досвід роботи з обдарованими дітьми в спеціалізованих фізико-математичних, природничих  школах/інтернатах.



12 квітня 2019

Пропозиції напрацювали спільно з Іриною Ждановою, керівником ГО “Фонд “ВІдкрита політика”, Валерією Гохман, експертом директорату МОН, Миколою Левтиком, директором КПНЛ 145, Софією Гнідою, директором Смілянського природничого ліцею.